– Osakilpailuiden tulokset löydät täältä
Osakilpailut | Päivä | |
1. |
Tiistaina 4.6.2024 (anottu) | |
2. |
Tiistaina 2.7.2024 (anottu) | |
3. |
Tiistaina 6.8.2024 (anottu) | |
4. |
Tiistaina 3.9.2024 (anottu) | |
RRT CUP Säännöt
TARKOITUS
- Ruuhimäki Race and Track ry järjestää harjoituskilpailun, jonka tarkoituksena on tarjota kuljettajille iästä ja kalustosta riippumatta mahdollisuus laajentaa karting-harrastustaan kilpailulliseen suuntaan sekä opastaa karting-toiminnan sääntöihin ja käyttäytymiseen radalla, sekä antaa kilpailukokemusta harrastajalisenssillä ajaville ja myös nuoremmille kansallisella lisenssillä kilpaileville karting-kuljettajille.
OSANOTTO-OIKEUS
- Kilpailu on alueellinen kutsuharjoitus, johon voivat osallistua kaikki Karting sääntökirjan vaatimukset täyttävät karting-kuljettajat.
- Osanottajien, huoltajien ja toimitsijoiden on pidettävä mielessä kilpailun tarkoitus:
- Voittoa tai muuta menestymistä tärkeämpää on, että harrastetaan yhdessä hyvässä hengessä!
ILMOITTAUTUMINEN
- Ilmoittautuminen tapahtuu KITI-kisapalvelussa.
- Jälki-ilmoittautumiset radalla kilpailupäivänä klo 16.00-16.30 tai kun kyseessä on päiväkilpailu, viimeistään puoli tuntia ennen ohjaajakokouksen alkua.
PALKINNOT
- Osakilpailukohtaisia palkintoja ei lähtökohtaisesti jaeta.
- Kauden päätteeksi voidaan jakaa palkintoja harkinnan mukaan.
OSALLISTUMISMAKSU
- Osallistumismaksu on 30€, sisältäen päivän ratamaksun.
- Harjoituskilpailuun on mahdollista vuokrata transponderi hintaan 20€/harjoituspäivä. Pondereiden saatavuus on rajoitettu.
PERUSKOULUTUS
- Kilpailuun osallistuvat kuljettajat ja heidän huoltajansa velvoitetaan siihen, että he tuntevat nämä säännöt, käyttäytymisen radalla ja ryhmitysajon periaatteet.
- Kuljettajat ja huoltajat velvoitetaan myös etukäteen tarkastamaan, että heidän kalustonsa on sääntöjen mukaisessa, turvallisessa kunnossa.
SÄÄNTÖTULKINNAT
- Kaikki ne sääntökohdat, joita ei mainita tämän kilpailun säännöissä, ovat voimassa olevan autourheilun sääntökirjan mukaiset.
- Ilmoittautumisen ja kilpailun aikana esiin tulevat ristiriitatilanteet ratkaisee kilpailun tuomaristo.
VASTALAUSE
- Vastalauseen voi jättää kilpailijan huoltaja ja sen tulee olla kirjallinen.
- Vastalausemaksu on 300 €. Vastalausemaksu palautetaan, jos vastalause todetaan aiheelliseksi. Vastalause toimitetaan harjoituksen johtajalle, joka alistaa sen tuomaristolle.
- Kaikki osapuolet ovat velvollisia hyväksymään vastalausetta koskevan tuomariston päätöksen, eikä siitä voi valittaa. Vastalause aika on viisi minuuttia. Vastalauseen voi tehdä ainoastaan kilpailuissa joihin on nimetty tuomaristo.
VASTUU JA LISENSSIT
- Jokaisella kilpailijalla on oltava voimassa oleva AKK:n karting-harrastajalisenssi tai kansallinen kilpailijalisenssi.
- Lisenssit sisältävät tapaturmavakuutuksen. Kilpailun järjestäjät eivät vastaa mahdollisista loukkaantumisista tai taloudellisista vahingoista.
- Alle 18v. kilpailijalla on oltava huoltaja, jolla on sääntökirjan mukainen huoltajalta edellytettävä lisenssi.
- Kilpailijat osallistuvat harjoitukseen omalla vastuulla.
LIPPUMERKIT
- Kilpailussa ovat käytössä kansallisten sääntöjen mukaiset lippumerkit.
AJOVARUSTUS
- Kuljettajalla tulee olla hyvin kiinnitetty ja päähän hyvin sopiva, hyväksytty suojakypärä, kädet kokonaan suojaavat hansikkaat ja nilkat suojaavat jalkineet.
- Ajopuku tulee olla valmistettu nahasta, keinonahasta tai tukevasta kankaasta, sen tulee olla yhtenäinen ja suojata koko vartalo, käsivarret ja jalat.
OHJAAJAKOKOUS
- Ilmoittautumisen ja katsastuksen jälkeen pidetään ohjaajakokous, johon osallistuminen on pakollista kilpailijoille ja huoltajille. Läsnä ovat lisäksi kilpailutoimitsijat. Ohjaajakokouksen pitää harjoituksenjohtaja ja siinä käsitellään seuraavat asiat:
- nimenhuuto luokittain
- kilpailun aikataulu
- ratatuomaripisteet ja muut turvallisuusasiat
- kerrataan lippumerkit
- esitetään lähetystapa
- vastalauseajasta ilmoittaminen
- mahdolliset ko. kilpailua koskevat erillismääräykset
LÄHTÖJÄRJESTYS
- Lähtöjärjestys määräytyy aika-ajotulosten perusteella
LÄHTÖ
- Master-auto määrää nopeuden, jota ryhmityksessä käytetään. Sen tulee ajaa tasaista karting-autoille sopivaa nopeutta. Kilpailijoiden tulee säilyttää omat lähtöpaikkansa. Jos joku kilpailijoista jää ryhmityksestä, on siihen jätettävä aukko, jotta kilpailijalla on mahdollisuus palata omalle paikalleen.
- Paikkaansa ryhmityksestä jäänyt kuljettaja saa hakea ohjaajakokouksessa ilmoitettuun paikkaan asti (punainen viiva).
- Kilpailijat ovat lähettäjän käskyvallan alaisuudessa siitä hetkestä lähtien, kun heidät on päästetty radalle vihreää lippua näyttämällä.
- Ulkopuolista apua käynnistykseen saa käyttää rataan merkittyyn kohtaan saakka.
- Kilpailun ajosäännöt ovat voimassa lähdön tapahduttua.
- Kun lähtömerkki on annettu, ylittää jokainen kilpailija lähtölinjan omalla paikallaan, jonka jälkeen hänellä on oikeus ohittaa.
- Lähtö tapahtuu keiloin tai valkoisia lähtökaistoja noudattaen.
- Lähettäjä ei ole velvollinen odottamaan jälkeenjääneitä, vaan hänellä on oikeus antaa lähtömerkki ollessaan tyytyväinen ryhmitykseen.
- Cadet-luokassa lähtötapa sovitaan ohjaajakokouksessa. Lähtö tapahtuu joko paikaltaan tai ns. lentävällä lähdöllä.
VIRHEELLINEN LÄHTÖ
- Kilpailija syyllistyy virheelliseen lähtöön, mikäli hän hidastaa tai kiihdyttää lähtöä ennen keltaista 25 m:n viivaa ja ennen kuin lähtömerkki on annettu tai siirtää karttiaan sivusuunnassa ryhmityksessä tai
- ylittää radan reunaviivan tai poistuu omalta lähtökäytävältään.
- Ajajalle ilmoitetaan tästä osoittamalla hänelle kilpailunumeronsa mustalla taululla.
AJO HARJOITUKSISSA
- Ajajan on harjoituksissa ajettava autoaan harkiten siten, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa.
- Pääsääntöisesti edellä ajavalla on oikeus valita ajolinjansa. Kuitenkin, jos autot ovat kaarteeseen tullessa osittainkin rinnakkain, on molemmille jätettävä esteetön ajolinja kaarteessa ja kaarteen jälkeen.
- Kilpailijan, joka aikoo mennä varikolle tai ratavarikolle, tulee hyvissä ajoin ryhmittyä varikonpuoleiselle kaistalle, antaa merkki kädellään ja hidastaa vauhtiaan.
- Ratavarikolle pysähtynyt kilpailija saa jatkaa vain lähimmän ratatuomarin luvalla. Kilpailijan, joka joutuu keskeyttämään kilpailuerän, tulee nostaa toinen käsi ja pitää sitä ylhäällä, kunnes joku kilpailutoimitsija on siirtänyt auton radan ulkopuolelle.
- Radan varteen jääneet kuljettajat pyritään auttamaan toimitsijoiden toimesta jatkamaan kilpailua.
- Polttoainetäydennys radalla on kielletty.
- Pysähtyneen auton käynnistäminen kuljettajan toimesta on kielletty myös yleisellä kansallisella lisenssillä kilpailevilta. Näytettyjä lippumerkkejä on ehdottomasti noudatettava. Noudattamatta jättämisestä voidaan rangaista ko. erästä hylkäämisellä.
- Kun ensimmäinen kilpailija on liputettu maaliin, liputetaan muut sitä mukaa kun he ylittävät maalilinjan, riippumatta siitä kuinka monta kierrosta he ovat ajaneet.
HARJOITUSLUOKAT
isot rungot kuten: OK, OKj, IAME , Roax, TAG, Yamaha (muut kilpailunjohtajan harkinnan mukaan)
keskikokoiset: Mini60, Raket ja Raket 120 (muut kilpailunjohtajan harkinnan mukaan)
pienet rungot: Cadet
PUNNITUS
- Karting-sääntökirjassa ja/tai muussa kansallisessa säännöstössä määrätyt painot ovat ehdottomia minimipainoja ja ne on voitava tarkastaa milloin tahansa kilpailun kuluessa, kilpailijan ollessa normaalissa
- ajovarustuksessa.
- Lisäpainot on kiinnitettävä tukevasti auton runkoon kahdella vähintään M8 mm ruuvilla.
- Kilpailupaikanvaaka on ainut pätevä, eikä sitä saa siirtää tai säätää kilpailun kuluessa.
- Säännölliset mittaukset suoritetaan aina kilpailuerän jälkeen katsastushenkilöstön valinnan mukaan.
- Mikäli kilpailija ei täytä painovaatimusta, ovat seuraamukset:
- aika-ajon jälkeen, kilpailija sijoittuu aika-ajon viimeiseksi
- erän jälkeen; kilpailija sijoittuu erän viimeiseksi (myös keskeyttäneet huomioiden)
- finaalin jälkeen; seuraamus tuomariston päätöksen mukainen tapauskohtaisesti
TEKNIIKKA
- Auton paino ja rakenne (runko, puskurit, pohja, pyörät, ohjaus, voimansiirto, istuin, ketjusuoja, polkimet, pakoputkisto, polttoainesäiliö ja muut auton osat) on oltava voimassa olevan sääntökirjan mukaiset.
RENKAAT
- Sääntökirjan mukainen tai ko. luokan aikaisemmin luokiteltu rengas.
- Pitokykyä parantavien kemikaalien käyttö ja renkaiden lämmitys on kielletty.
- Sadekelinrenkaat sääntökirjan mukaisesti tai ko. luokan aikaisemmin luokiteltu rengas. Harjoituksenjohtajalla oikeus määrätä osaharjoituksessa käytettävä rengas sään mukaan.
MOOTTORIT
- Luokittain sääntökirjan mukaan. Moottorit joiden luokitus on päättynyt esim ICA moottori tulee olla silloisen luokituksen mukainen.
POLTTOAINE
- Sääntökirjassa mainitut polttoaineet ja öljyt. Polttoaineeseen ei saa lisätä alkoholia tai oktaanilukua lisääviä aineita.
- Kilpailun johdolla on oikeus ottaa näyte siitä polttoaineesta, jota on käytetty kilpailussa.
AUTOJEN NUMEROINTI
- Niissä luokissa joissa AKK:n vuosinumerot, käytetään annettuja numeroita. Harrasteluokissa seura- tai sarjanumeroita tai kilpailunjohtajan harkinnan mukaan.