Skip to main content

RRT CUP

– Osakilpailuiden tulokset löydät täältä

Osakilpailut Päivä

1.

Tiistaina 4.6.2024 (anottu)

2.

Tiistaina 2.7.2024 (anottu)

3.

Tiistaina 6.8.2024 (anottu)

4.

Tiistaina 3.9.2024 (anottu)

 

RRT CUP Säännöt

TARKOITUS

  • Ruuhimäki Race and Track ry järjestää harjoituskilpailun, jonka tarkoituksena on tarjota kuljettajille iästä ja kalustosta riippumatta mahdollisuus laajentaa karting-harrastustaan kilpailulliseen suuntaan sekä opastaa karting-toiminnan sääntöihin ja käyttäytymiseen radalla, sekä antaa kilpailukokemusta harrastajalisenssillä ajaville ja myös nuoremmille kansallisella lisenssillä kilpaileville karting-kuljettajille.

OSANOTTO-OIKEUS

  • Kilpailu on alueellinen kutsuharjoitus, johon voivat osallistua kaikki Karting sääntökirjan vaatimukset täyttävät karting-kuljettajat.
  • Osanottajien, huoltajien ja toimitsijoiden on pidettävä mielessä kilpailun tarkoitus:
  • Voittoa tai muuta menestymistä tärkeämpää on, että harrastetaan yhdessä hyvässä hengessä!

ILMOITTAUTUMINEN

  • Ilmoittautuminen tapahtuu KITI-kisapalvelussa.
  • Jälki-ilmoittautumiset radalla kilpailupäivänä klo 16.00-16.30 tai kun kyseessä on päiväkilpailu, viimeistään puoli tuntia ennen ohjaajakokouksen alkua.

PALKINNOT

  • Osakilpailukohtaisia palkintoja ei lähtökohtaisesti jaeta.
  • Kauden päätteeksi voidaan jakaa palkintoja harkinnan mukaan.

OSALLISTUMISMAKSU

  • Osallistumismaksu on 30€, sisältäen päivän ratamaksun.
  • Harjoituskilpailuun on mahdollista vuokrata transponderi hintaan 20€/harjoituspäivä. Pondereiden saatavuus on rajoitettu.

PERUSKOULUTUS

  • Kilpailuun osallistuvat kuljettajat ja heidän huoltajansa velvoitetaan siihen, että he tuntevat nämä säännöt, käyttäytymisen radalla ja ryhmitysajon periaatteet.
  • Kuljettajat ja huoltajat velvoitetaan myös etukäteen tarkastamaan, että heidän kalustonsa on sääntöjen mukaisessa, turvallisessa kunnossa.

SÄÄNTÖTULKINNAT

  • Kaikki ne sääntökohdat, joita ei mainita tämän kilpailun säännöissä, ovat voimassa olevan autourheilun sääntökirjan mukaiset.
  • Ilmoittautumisen ja kilpailun aikana esiin tulevat ristiriitatilanteet ratkaisee kilpailun tuomaristo.

VASTALAUSE

  • Vastalauseen voi jättää kilpailijan huoltaja ja sen tulee olla kirjallinen.
  • Vastalausemaksu on 300 €. Vastalausemaksu palautetaan, jos vastalause todetaan aiheelliseksi. Vastalause toimitetaan harjoituksen johtajalle, joka alistaa sen tuomaristolle.
  • Kaikki osapuolet ovat velvollisia hyväksymään vastalausetta koskevan tuomariston päätöksen, eikä siitä voi valittaa. Vastalause aika on viisi minuuttia. Vastalauseen voi tehdä ainoastaan kilpailuissa joihin on nimetty tuomaristo.

VASTUU JA LISENSSIT

  • Jokaisella kilpailijalla on oltava voimassa oleva AKK:n karting-harrastajalisenssi tai kansallinen kilpailijalisenssi.
  • Lisenssit sisältävät tapaturmavakuutuksen. Kilpailun järjestäjät eivät vastaa mahdollisista loukkaantumisista tai taloudellisista vahingoista.
  • Alle 18v. kilpailijalla on oltava huoltaja, jolla on sääntökirjan mukainen huoltajalta edellytettävä lisenssi.
  • Kilpailijat osallistuvat harjoitukseen omalla vastuulla.

LIPPUMERKIT

  • Kilpailussa ovat käytössä kansallisten sääntöjen mukaiset lippumerkit. 

AJOVARUSTUS

  • Kuljettajalla tulee olla hyvin kiinnitetty ja päähän hyvin sopiva, hyväksytty suojakypärä, kädet kokonaan suojaavat hansikkaat ja nilkat suojaavat jalkineet.
  • Ajopuku tulee olla valmistettu nahasta, keinonahasta tai tukevasta kankaasta, sen tulee olla yhtenäinen ja suojata koko vartalo, käsivarret ja jalat.

OHJAAJAKOKOUS

  • Ilmoittautumisen ja katsastuksen jälkeen pidetään ohjaajakokous, johon osallistuminen on pakollista kilpailijoille ja huoltajille. Läsnä ovat lisäksi kilpailutoimitsijat. Ohjaajakokouksen pitää harjoituksenjohtaja ja siinä käsitellään seuraavat asiat:
  • nimenhuuto luokittain
  • kilpailun aikataulu
  • ratatuomaripisteet ja muut turvallisuusasiat
  • kerrataan lippumerkit
  • esitetään lähetystapa
  • vastalauseajasta ilmoittaminen
  • mahdolliset ko. kilpailua koskevat erillismääräykset

LÄHTÖJÄRJESTYS

  • Lähtöjärjestys määräytyy aika-ajotulosten perusteella

LÄHTÖ

  • Master-auto määrää nopeuden, jota ryhmityksessä käytetään. Sen tulee ajaa tasaista karting-autoille sopivaa nopeutta.  Kilpailijoiden tulee säilyttää omat lähtöpaikkansa. Jos joku kilpailijoista jää ryhmityksestä, on siihen jätettävä aukko, jotta kilpailijalla on mahdollisuus palata omalle paikalleen.
  • Paikkaansa ryhmityksestä jäänyt kuljettaja saa hakea ohjaajakokouksessa ilmoitettuun paikkaan asti (punainen viiva).
  • Kilpailijat ovat lähettäjän käskyvallan alaisuudessa siitä hetkestä lähtien, kun heidät on päästetty radalle vihreää lippua näyttämällä.
  • Ulkopuolista apua käynnistykseen saa käyttää rataan merkittyyn kohtaan saakka.
  • Kilpailun ajosäännöt ovat voimassa lähdön tapahduttua.
  • Kun lähtömerkki on annettu, ylittää jokainen kilpailija lähtölinjan omalla paikallaan, jonka jälkeen hänellä on oikeus ohittaa.
  • Lähtö tapahtuu keiloin tai valkoisia lähtökaistoja noudattaen.
  • Lähettäjä ei ole velvollinen odottamaan jälkeenjääneitä, vaan hänellä on oikeus antaa lähtömerkki ollessaan tyytyväinen ryhmitykseen. 
  • Cadet-luokassa lähtötapa sovitaan ohjaajakokouksessa. Lähtö tapahtuu joko paikaltaan tai ns. lentävällä lähdöllä.

VIRHEELLINEN LÄHTÖ

  • Kilpailija syyllistyy virheelliseen lähtöön, mikäli hän hidastaa tai kiihdyttää lähtöä ennen keltaista 25 m:n viivaa ja ennen kuin lähtömerkki on annettu tai siirtää karttiaan sivusuunnassa ryhmityksessä tai
  • ylittää radan reunaviivan tai poistuu omalta lähtökäytävältään.
  • Ajajalle ilmoitetaan tästä osoittamalla hänelle kilpailunumeronsa mustalla taululla.

AJO HARJOITUKSISSA

  • Ajajan on harjoituksissa ajettava autoaan harkiten siten, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa.
  • Pääsääntöisesti edellä ajavalla on oikeus valita ajolinjansa. Kuitenkin, jos autot ovat kaarteeseen tullessa osittainkin rinnakkain, on molemmille jätettävä esteetön ajolinja kaarteessa ja kaarteen jälkeen.
  • Kilpailijan, joka aikoo mennä varikolle tai ratavarikolle, tulee hyvissä ajoin ryhmittyä varikonpuoleiselle kaistalle, antaa merkki kädellään ja hidastaa vauhtiaan.
  • Ratavarikolle pysähtynyt kilpailija saa jatkaa vain lähimmän ratatuomarin luvalla. Kilpailijan, joka joutuu keskeyttämään kilpailuerän, tulee nostaa toinen käsi ja pitää sitä ylhäällä, kunnes joku kilpailutoimitsija on siirtänyt auton radan ulkopuolelle.
  • Radan varteen jääneet kuljettajat pyritään auttamaan toimitsijoiden toimesta jatkamaan kilpailua.
  • Polttoainetäydennys radalla on kielletty.
  • Pysähtyneen auton käynnistäminen kuljettajan toimesta on kielletty myös yleisellä kansallisella lisenssillä kilpailevilta. Näytettyjä lippumerkkejä on ehdottomasti noudatettava. Noudattamatta jättämisestä voidaan rangaista ko. erästä hylkäämisellä.
  • Kun ensimmäinen kilpailija on liputettu maaliin, liputetaan muut sitä mukaa kun he ylittävät maalilinjan, riippumatta siitä kuinka monta kierrosta he ovat ajaneet.

HARJOITUSLUOKAT

isot rungot kuten: OK, OKj, IAME , Roax, TAG, Yamaha (muut kilpailunjohtajan harkinnan mukaan)

keskikokoiset: Mini60, Raket ja Raket 120  (muut kilpailunjohtajan harkinnan mukaan)

pienet rungot: Cadet

PUNNITUS

  • Karting-sääntökirjassa ja/tai muussa kansallisessa säännöstössä määrätyt painot ovat ehdottomia minimipainoja ja ne on voitava tarkastaa milloin tahansa kilpailun kuluessa, kilpailijan ollessa normaalissa
  • ajovarustuksessa.
  • Lisäpainot on kiinnitettävä tukevasti auton runkoon kahdella vähintään M8 mm ruuvilla.
  • Kilpailupaikanvaaka on ainut pätevä, eikä sitä saa siirtää tai säätää kilpailun kuluessa.
  • Säännölliset mittaukset suoritetaan aina kilpailuerän jälkeen katsastushenkilöstön valinnan mukaan.
  • Mikäli kilpailija ei täytä painovaatimusta, ovat seuraamukset:
  • aika-ajon jälkeen, kilpailija sijoittuu aika-ajon viimeiseksi
  • erän jälkeen; kilpailija sijoittuu erän viimeiseksi (myös keskeyttäneet huomioiden)
  • finaalin jälkeen; seuraamus tuomariston päätöksen mukainen tapauskohtaisesti

TEKNIIKKA

  • Auton paino ja rakenne (runko, puskurit, pohja, pyörät, ohjaus, voimansiirto, istuin, ketjusuoja, polkimet, pakoputkisto, polttoainesäiliö ja muut auton osat) on oltava voimassa olevan sääntökirjan mukaiset.

RENKAAT

  • Sääntökirjan mukainen tai ko. luokan aikaisemmin luokiteltu rengas.
  • Pitokykyä parantavien kemikaalien käyttö ja renkaiden lämmitys on kielletty.
  • Sadekelinrenkaat sääntökirjan mukaisesti tai ko. luokan aikaisemmin luokiteltu rengas. Harjoituksenjohtajalla oikeus määrätä osaharjoituksessa käytettävä rengas sään mukaan.

MOOTTORIT

  • Luokittain sääntökirjan mukaan. Moottorit joiden luokitus on päättynyt esim ICA moottori tulee olla silloisen luokituksen mukainen.

POLTTOAINE

  • Sääntökirjassa  mainitut polttoaineet ja öljyt. Polttoaineeseen ei saa lisätä alkoholia tai oktaanilukua lisääviä aineita.
  • Kilpailun johdolla on oikeus ottaa näyte siitä polttoaineesta, jota on käytetty kilpailussa.

AUTOJEN NUMEROINTI

  • Niissä luokissa joissa AKK:n vuosinumerot, käytetään annettuja numeroita. Harrasteluokissa seura- tai sarjanumeroita tai kilpailunjohtajan harkinnan mukaan.